NORMERING

Normering van balustrades - Hoogtes van balustrades

 

NBN-03-004 gepubliceerd begin november 2010

Verschenen met KB in het Belgisch staatsblad 24 november 2010

Je mocht maximum dit met 6 maanden overschrijden als inloopperiode = tot 24 april 2011

Vanaf deze datum dient alles conform te zijn.

HOOGTE

Alle huidige projecten nu dienen:

Balustrades geplaatst minder dan 12 meter valhoogte = hoogte 1m10 vanaf staanniveau

Balustrades geplaatst op 12m of hoger = hoogte balustrade 1m20 vanaf staanniveau

TUSSENRUIMTES

Lager dan 45cm: maximale tussenruimte van 5 cm

Hoger dan 45cm of meer: maximale tussenruimte van 18 cm

Specifiek voor verticale balustrades: tussenruimte 11cm

Muurtjes, raamdorpels, chauffages gelden soms als raamwering en soms niet. Dit is een heel complexe materie geworden en moet geval per geval bekeken worden. Hiervoor dient er ter plaatse gekomen te worden.

 

 

 

 

 

 

 

Onderhoud van alle constructies in aluminium / inox / staal

 

 

Om een blijvende mooie balustrade / windscherm / handleuning te hebben dient u volgende zaken in acht te nemen:

 

- De balustrade dient op regelmatige basis gereinigd te worden, bv zelfde frequentie zoals de ramen. Bij een zeeklimaat, industriële of sterk bevuilende zones dienen de balustrades en andere constructies regelmatiger gereinigd worden.

 

-Poetsmethodes: Afwassen met een vochtige zachte spons, eventueel doordrenkt met een niet schurend huishoudelijk reinigingsmiddel op waterbasis (niet op basis van ammoniak of chloorhoudende producten! (zoals bleekwater). Nadien veelvuldig afspoelen. Schuurmiddelen, agressieve stoffen en droge reiniging worden sterk afgeraden, omwille van krasvorming op het oppervlak. Naast het dagdagelijks onderhoud dient eventuele beschadiging direct gerepareerd te worden.

 

Bij schade door een gebrek aan of verkeerd onderhoud vervalt alle garantie op de gehele constructie.

 

Indien de geanodiseerde of gelakte aluminium of inox balustrades in contact komen met cement of andere bijtende middelen treedt onherroepelijke schade op. Ook slijpen nabij balustrades geeft beschadiging.

 

 

 

 

 

ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN

1. Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle handelingen, diensten en overeenkomsten met ons bedrijf. De klant verklaart deze voorwaarden te kennen en ze zonder voorbehoud te aanvaarden. Afwijkingen zijn ons alleen tegenstelbaar ingeval van uitdrukkelijk schriftelijk bevestigd akkoord van onzentwege. Andersluidende aankoopvoorwaarden van de koper zijn niet tegenstelbaar. 2. Het verzenden van prijslijsten en catalogussen geschiedt bij wijze van inlichting en brengt geen verbintenis van onzentwege mee. De prijzen op onze offertes zijn slechts geldig voor de duur van 14 dagen en onder voorbehoud dat er zich geen wijzigingen voordoen bij onze fabrikanten. Een eventuele rekenfout kan worden rechtgezet zonder dat de uitvoering van de bestelling in het gedrang komt. Bij ondertekening van de offerte dient de klant een voorschot van 35 % van het bedrag van de ondertekende offerte te

provisioneren, een tweede provisie, ten bedrage van 35 % van het bedrag van de ondertekende offerte, dient vóór levering te worden betaald en het resterende bedrag bij ontvangst van de factuur. Zelfs bij absoluut forfait kan elke door de medecontractant bestelde wijziging of meerwerken alsook de vaststelling van de prijs hiervoor met alle rechtsmiddelen worden bewezen. 3. De opgegeven leveringstermijn geldt slechts bij benadering en een vertraging in de levering om welke reden ook geeft geen recht op schadevergoeding noch op ontbinding van het contract. Behoudens andersluidende bepalingen reizen de goederen op kosten van de koper, welke ook het vervoermiddel weze. 4. De koper garandeert de deugdelijke staat van de plaats en de omgeving waar de constructies moeten worden uitgevoerd. Het bedrijf kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade die zou ontstaan ten gevolge van de niet deugdelijkheid der omgeving, zoals o.a. slechte ondergrond, slechte funderingen, niet stevige muren of vloeren, oneffen muren of niet-rechte muren, vloeren, enz. Eventuele herstellingswerken, afbraakwerken en verstevigingswerken zijn niet in de overeengekomen prijs begrepen en zullen afzonderlijk worden aangerekend. De koper verbindt er zich toe al het nodige te doen opdat de plaats waar constructie dient te worden uitgevoerd, gemakkelijk bereikbaar is,

kosten die hieruit kunnen voortvloeien worden als supplement aangerekend. Eventuele schade door gebruik van een hoogtewerker of verreiker kunnen niet verhaald worden op de firma. De klant moet zorgen voor een vrije en goede verharding van de ondergrond. Heraanleg van het te berijden oppervlak kan niet ten laste van de firma worden gelegd. 5. De klachten nopens de facturatie dienen per aangetekende brief aan ons te worden overgemaakt binnen de acht dagen na datum van de factuur. Klachten in verband met zichtbare gebreken of verkeerd geleverde goederen worden slechts aanvaard indien de opmerkingen klaar en duidelijk worden geformuleerd en per aangetekende brief opgestuurd binnen de 48 uur na levering. Onze aansprakelijkheid blijft steeds beperkt tot de omruiling van de goederen die niet voldoen, of herstel van de goederen die niet voldoen indien de herstellingskosten lager liggen dan de vervangwaarde van de goederen, en er kunnen ons geen andere terugbetalingen, kosten noch schadevergoedingen worden aangerekend, ongeacht hun oorzaak. Verwerking van de goederen zal in elk geval als aanvaarding van de goederen gelden, zelfs indien tevoren klacht werd ingediend. Voor goederen die niet door ons worden gefabriceerd geldt de waarborg van de fabricant; zij is geldig in België vanaf de datum van levering of installatie, al naar het geval, en dit voor de duur zoals aangegeven bij elk produkt. De vervanging of herstelling geschiedt tijdens de werkdagen en werkuren van de verkoper, zonder kosten, met uitzondering van de verplaatsingskosten. Het herstellen of vervangen van goederen verlengt de oorspronkelijke waarborgtermijn niet. 6. Onvolledige levering van een bestelling mag geen aanleiding geven tot weigering van betaling van de geleverde goederen. Gedeeltelijke facturatie mag worden opgemaakt naargelang de levering van de goederen. De door artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico's vindt plaats op datum van de factuur. 7.Onze facturen zijn contant of op de aangeduide vervaldag en zonder korting betaalbaar te Kuurne. Alle sommen niet betaald op 14 dagen na factuurdatum of op de aangeduide vervaldag, brengen van rechtswege en zonder dat ingebrekestelling nodig is, een intrest op van 12 %. Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling op de vervaldag, wordt zonder dat ingebrekestelling nodig is, het schuldsaldo verhoogd met 15 %, met een minimum van 125,00 €, zelfs bij toekenning van termijnen van respijt. De niet-betaling op de vervaldag van een factuur maakt het verschuldigd saldo van alle facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar, onafgezien van de aanvankelijk toegastane betalingsvoorwaarden. 8. Indien ons vertrouwen in de kredietwaardigheid van de koper geschokt wordt door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de koper en/of andere aanwijsbare gebeurtenissen,

die het vertrouwen in de goede uitvoering van de door de koper aangegane verbintenissen in vraag stellen en/of onmogelijk maken, behouden wij ons het recht voor van de koper geschikte waarborgen te eisen. Indien de koper weigert hierop in te gaan, behouden wij ons het recht voor de gehele bestelling of een gedeelte ervan te annuleren, zelfs indien de goederen reeds geheel of gedeeltelijk werden verzonden. 9. Alle geleverde goederen blijven onze eigendom tot aan de volledige betaling en zijn terugeisbaar. Alle technische tekeningen blijven eigendom van de firma. 10. De annulatie door de klant van een bestelling geeft recht op betaling van volgende schadevergoeding :(1) annulatie voor de aanvang van de productie : forfaitair 30 % berekend op het totale bedrag van de bestelling (2) annulatie na aanvraag van de productie : 50 % tot 100 % al naargelangde gevorderde productiestaat. 11.Voor alle geschillen zijn enkel het Vredegerecht te Harelbeke of de rechtbanken van het gerechtelijk arrondisement Kortrijk bevoegd. Alleen het Belgisch recht is toepasselijk..

 

CONDITIONS GENERALES DE VENTE

1. Les présentes conditions générales sont applicable à tous les actes, services et contracts avec notre entreprise. Le client déclare connaître ces conditions et les accepter sans réserve. Toute dérogation à ces conditions ne sera opposable qu'à condition de notre accord explicitement confirmé par écrit. Les conditions d'achat de l'acheteur ne peuvent être opposées aux conditions du vendeur. 2. L'envoi des tarifs et catalogues n'est fait qu'a titre de renseignement et ne constitue pas un engagement de notre part. Le pix de nos offres ne sont valable que pour la durée de quatorze jours et sous réserve qu'aucune modification n'ait été subie chez nos fabricants. Les éventuelles erreurs de calul peuvent être corrigées sans remettre en cause l'execution de la commande.Lors de la signature de l’offre, le client devra verser un acompte de 35 % du montant de l'offre signée; une seconde provision de 35 % du montant de l'offre signée devra être payée juste avant la livraison; le restant de la somme sera dû à la réception de la facture. Même en cas de forfait absolu, toute modification ou tout travail supplémentaire, ainsi que la fixation du prix afférent, peut être prouvé(e) par toutes voies de droit. 3. Le délai de livraison indiqué ne concerne qu'un délai approximatif et un retard dans la livraison pour n'importe quelle raison ne donne ni droit sur indemnité ni sur annulation du contrat. Sauf dispositions contraires, les marchandises sont livrées aux frais et risques de l'acheteur, quel soit le moyen de transport. 4. L'acheteur se porte garant de l'état solide de l'endroit et de l'invironnement ou doivent être effectuées les constructions convenues. L'entreprise ne pourra pas être rendu responsable pour dégâts éventuels qui naîtraient a cause de la non-solidité de l'environnement ainsi qu'entre autres du souterrain mauvais, de fondations mauvaises, des murs et les fondements non solide, des murs inégaux et non-droits ou carrelags non solides, etc... De travaux de préparation éventuels, de travaux de démolition et des travaux de renforcement ne sont pas compris dans le prix convenu et seront calculés séparément. L’acheteur veille à tout moment à ce que les lieux à atteindre soient dégagés et accessibles ; les frais éventuels résultant du non-respect de cette mesure seront facturés en supplément. Les dommages éventuels résultant de l’utilisation d’un élévateur ou d’un chariot télescopique ne peuvent être imputés à la société. Le client doit veiller à une bonne rigidité du sol, au moyen d'un matériau au choix. Le réaménagement de la surface porteuse ne peut se faire à la charge de la société. 5. Les plaintes à propos de factures doivent nous être envoyées par lettre recommandée dans les huit jours suivant la date de la facture. Aucune réclamation pour des défaults

visibles ou de fausses livraisons ne sera recevable que si les griefs sont formulés de manière précise par lettre recommandée expédiée dans les 48 heures de la livraisons. Dans ce cas, toute pièce qui serait reconnu défectueuse sera remplacée ou réparée si les frais de réparation sont inférieurs à la valeur de remplacement des marchandises, mais notre responsabilité reste toujours limitée à l'echange pure et simple de la pièce défectueuse, aucun remboursement, acceptation des marchandises, même en cas de plainte préalable. Pour les marchandises non-fabriquées par notre firme, la garantie est celle du fabricant; elle est valable en Belgique dès la date de la livraison ou de l'installation, selon le cas, et ce pour la durée indiquée sur chaque produit. Le remplacement ou la réparation sont éffectuées gratuitement, sauf les frais de déplacement, durant les jours et heures ouvrables du vendeur. La réparation ou le remplacement d'une pièce défectueuse ne prolonge pas la durée initiale de la garantie. 6. La livraison incomplète d'une commande ne peut entraîner le refus de payer les marchandises livrées. On peut établir une facture partielle en rapport avec la livraison des marchandises. Le transfert de risques visé aux articles

1788 et 1789 du Code civil a lieu à la date de la facture. 7. Nos factures sont payables à Kuurne, au comptant ou à l'échéance indiquée et sans escompte. Toutes sommes qui restent impayées 14 jours après la date de la facture, ou à l'échéance indiquée, rapportent de plein droit et sans qu'une mise en demeure soit nécessaire, un intérêt de 12 %. En cas de non-paiement partiel ou total à l'echeance et sans qu'une mise en demeure soit nécessaire, la somme due sera majorée de 15 % avec un minimum de 125,00 €, même si des délais seront accordés. En cas de non-paiement d'une facture à l'échéance, le solde dû de toutes les autres factures est immédiatement exigible, sans tenir compte des conditions de paiement accordées au départ. 8. S'il nous apparaît que le credit de l'acheteur se déteroire, notamment dans le cas où des mesures d'execution judiciaire sont prises contre l'acheteur et/ou en cas d'évenements qui mettent en question la bonne exécution des engagements pris ou les rendent impossible, nous nous reservons le droit d'exiger les garanties nécessaires. En cas de refus de l'acheteur, nous nous réservons le droit d'annuler entièrement ou partiellement la commande même sint les marchandises ont déja été totalement ou partiellement expédiées. 9. Les marchandises livrées restent notre propriété jusqu'au paiement intégral et sont revendicable. Tous nos dessins restent notre propriété. 10. L'annulation par le client d'un ordre, donne droit au paiement à titre de dommages et intérêts de : (1) annulation avant le début de la production : 30 % calculé sur la base du montant total de la commande (2) annulation après le début de la production : de 50 % à 100 % selon l'état d'avancement de la production. 11. En cas de contestation, le tribunal de paix de Harelbeke ou les tribunaux de l'arrondissement judiciaire de Courtrai sont seuls compétents. Seulement le droit Belge est applicable.

 

email: info@amve.be

tel 0479/473 068

fax 056/ 49 58 36